En Ny Vecka

 
Hoppas på att kunna arbeta en hel arbetsvecka den här gången. Det var länge sen. Tänk vilken dröm att slippa vabba eller sjukanmäla sig. Hade gjort underverk för ekonomin att få ut en full lön någon gång ibland. Haha. Men livet och sjukdomar kan man ibland inte styra över. Jag har väl inga stora förhoppningar om att få behålla hälsan så länge vintern är kvar. Däremot ser jag till att göra så mycket jag kan så länge som möjligt.
 
 
Legday idag. Så välbehövligt! 

Träningspartner

 
Maken testade på mitt gym med mig idag och det var så roligt att träna tillsammans och umgås på dagen. Kvalitetstid och hälsofrämjande. Och väldigt bekvämt med en träningspartner som är längre än mig. Jag slapp klättra på grejer för att nå upp. Inte helt omöjligt att jag får sällskap på min lunchträning framöver. Det skulle betyda mycket eftersom man annars till vardags endast träffas efter jobbet och då är det redan mycket vardagsbestyr med middag och nattning av Neo. När han har somnat finns det inte mycket energi kvar annat än till typ Netflix och chill innan man måste lägga sig.
 
 
Rygg och biceps fick lida idag. 

Dagen Efter

 
Shit my god vilken träningsvärk jag har idag. Om jag trycker på bröstkorgen så känns det rejält, vilket innebär att det kommer kännas värre imorgon. Igår kände jag mig betydligt kaxigare. Idag, not so much. Min PT kan konsten att sätta ihop bra pass. Fast att lägga armhävningar som sista övning kändes bara ondskefullt. Haha. Brukar kunna göra armhävningar på tårna, men hade knappt några krafter kvar efter gårdagens pass så fick mesa mig och göra på knäna för att ta mig igenom alla reps. Idag blir det rygg och biceps. Bland annat marklyft som jag älskar (obs! Ironi)
 
 
Dagsformen.

Frånvaro

 
Efter fyra dagars frånvaro från gymmet på grund av sjukdom kunde jag äntligen unna mig ett styrketräningspass under förmiddagen. Så skönt att vara tillbaka. Hoppas på att kunna ta mig igenom de olika styrketräningspassen jag fått av min PT innan jag blir sjuk igen. Av erfarenhet är det nog bara en tidsfråga så det gäller att köra på så länge man är frisk. Längtar till våren och sommaren. När det inte är så mycket baciller i luften. Hälften av alla man umgås med dagligen verkar ha åkt på en riktigt vidrig influensa. Bra mycket värre än den jag hade innan semestern. 
 
 

Att Vara Nöjd

 
Att vara nöjd med sin insats och inte tänka på att man borde gjort så mycket mer blev dagens utmaning. Man måste vara snäll mot sig själv. Och jag är faktiskt nöjd och har kommit ikapp på jobbet och till och med kunnat lägga upp en bra strategi för kommande arbetsvecka. Visst, jag svor några ramsor över ett svårt fall men snart kan jag bocka av det också. Imorgon blir det äntligen ett besök på gymmet. Skulle egentligen haft träning idag men det var lite för mycket på jobbet och så var jag tvungen att hämta Neo från förskolan. Men nu kan jag ta helg med gott samvete.
 
 
Myskläder på 😂👍

Rutiner

 
För att få resultat krävs rutiner. För att bibehålla rutiner är det en fördel om man håller sig frisk. Och jag har verkligen inte lyckats med det sistnämnda de senaste veckorna. Det är det värsta med magsjuka. Man smittas lätt och det tar frustrerande lång tid innan man är friskförklarad. Men med ett djupt andetag försöker jag komma in i rutinerna igen. Tillbaka till kontoret idag och försöka komma ikapp det jag jobbade med att komma ikapp från första gången jag blev sjuk. Suck.
 
 

XOXO

 
Klarar jag denna dag och torsdag är jag good to go på fredag. 48-timmarsregeln är nödvändig men ack så fördummande när man fördriver tiden med Netflix och Gossip Girl. Vilka intriger! Det är som att återuppleva sin ungdom. Minus alla pengar, droger och over-the-top-fester förstås. Funderar vem mitt tonåriga jag identifierar sig mest med - Serena eller Blair. Lutar nog mest åt den blonda. Men stilmässigt är jag en Blair. Ja, ni hör ju vilka kniviga tankar mitt lilla intellektuella jag kämpat med det senaste dygnet. XOXO. 
 
 
 

Jinx

 
Japp. Jag jinxade mitt goda humör och min hälsa igår när jag sa att motivationen var tillbaka. Var bokstavligen talat på väg att gå hemifrån imorse när jag fick rusa in för att ta ett riktigt otrevligt samtal med den stora vita porslinstelefonen. Illamåendet slog till från ingenstans. Good bye breakfast. Nu har jag sprängande huvudvärk Försöker få i mig så mycket vätska som möjligt. Vitt ris ska också vara bra att försöka äta så det blir små portioner av det. Följt av en olidlig spännande väntan för att se om man får behålla det. Men bara att härda ut. Neo var så omtänksam och ställde en hink bredvid soffan ifall jag inte skulle hinna till badrummet. 
 
 

Det Drar Ihop Sig

 
37 dagar kvar till min 35-årsdag. Det börjar dra ihop sig. Jag har hoppat på mitt nya träningschema idag och på fredag har jag mitt näst sista PT-pass. Har fått ny motivation efter alla sjukdomar. Att jag sovit extremt mycket under helgen kan också ha bidragit till det. Och att jag överlevt måndagen där man fått bita i en del utmaningar. Men överlag känns det bra. Liten varningssignal kopplat till stress imorse i bröstet, fast ett styrketräningspass hjälpte mig att bli av med det och behålla både fokus och skärpan. Motion är verkligen medicin mot stress! 
 
 
På Arena Fitness i Borås. 

Allergisk Reaktion

 
Jag gillar inte hur man ser ut efter att man tränat armar. Det är som om armarna drabbats av en allergisk reaktion och är helt svullna och jävliga. Men sen lägger det sig som tur är. Vad är det som händer egentligen? Mina andra kroppsdelar svullnar aldrig upp så när jag tränar dom. I alla fall inte vad jag märkt. Hur som haver. Idag tränade jag lite bröst också och insåg att jag bara kommer kunna träna överkroppen i tre månader till. Så vemodigt. Men ska se till att göra det bästa av situationen.
 
Ska göra en korrigering och operera bort en knöl i armhålan i början på maj och efter det är det träningsförbud i 4-6 veckor. Det enda jag får göra efter operationen är lugna promenader som inte höjer pulsen. Måste röra på mig för att minska risken för blodpropp. Men kommer verkligen sakna fria vikter. När jag väl kan återgå till styrketräning är det i stort sett bara ben och rumpa jag kan träna. Det blir en utmaning.
 
 

Vägning På Gymmet

 
Träffade min PT idag för vägning. Jag står i stort sett still nu. Måste säga att det känns så himla bra med min PT. I vanliga fall hade jag bara känt mig misslyckad men Christoffer är lösningsfokuserad och engagerad. Ett samtal med honom och man får liksom ny motivation. Nu har vi stuvat om lite i mitt träningsschema och jag ska köra enligt följande:
 
Måndag: (Morgonpromenad) Styrketräning pass 1 
Tisdag: (Morgonpromenad) Styrketräning pass 2
Onsdag: Endast dans
Torsdag: Endast morgoncardio  (ev. cardio på kvällen)
Fredag: Styrketräning pass 3
Lördag: Promenad
Söndag: Promenad
 
Jag måste tänka mer på kroppens återhämtning och att inte köra för täta träningspass efter varandra. Mellan 4-6 timmar bör det helst vara mellan passen om jag tränar flera gånger på en dag. Till exempel morgonpromenad och sedan styrketräning på eftermiddagen. Ska föra träningsdagbok och skicka till min PT hur länge jag tränar och vad jag tränar. Sen gör vi en ny vägning, mätning och fotografering nästa fredag och utvärderar. 
 
By the way. Blev tvingad av en kollega att springa vårruset i Göteborg den 7 maj. 5 km. JAG. HATAR. ATT. SPRINGA. Haha. Så vi får väl titta lite på min icke-existerande löpteknik. Och löpträna. Fy. Fan.
 
 
Dagsformen.

Naughty Girl

 
Jag är helt såld på koreografin vi lär oss på burlesquen. Sassy and sexy. Men det är väl inte så konstigt när vi dansar till Beyoncés låt "Naughty Girl." Och den här gången kom jag ihåg mina högklackade dansskor. Jisses, vilken utmaning det är att köra en timme i high heels. Hade glömt bort hur det var. Men kommer bli så snyggt när både balansen och koreografin sitter. 
 
 

Hormonerna Härjar

 
Fick lägga mig med värmekudden när jag kom hem från jobbet. Ägglossningshelvete! Har så djävulskt ont och det kan också vara därför jag har ont i hela kroppen och sover mycket mer än vad som är normalt för mig. Idag kände jag mig stor som ett hus och magen har svullnat upp rejält. Det sägs att hormonförändringarna i menstruationscykeln påverkar ämnesomsättningen och vätskebalansen. Må så vara. Det gäller ändå att stå emot suget och just den här gången är det bedrövligt tufft. 
 
När man har ägglossning så minskar tydligen halten av hormonet Serotonin (må-bra-hormonet) i kroppen. Socker ökar serotonin och endorfin i hjärnan. Jag vill hellre öka må-bra-hormonet genom dans. Det ska jag försöka göra imorgon. Under PMS-perioden sker det även en ökning av hormonet Galanin, vilket gör att man kan bli sugen på fett. Galanin gör en också hungrigare än vanligt. Kaloriintaget ökar generellt med tio procent under perioden innan mens. 
 
Så cravings efter socker OCH fett. Det suger verkligen att vara kvinna ibland! 
 
 

Njuter Så Länge Det Varar

 
Magsjuka, influensa och allehanda otrevligheter är vad som florerar ute i vida världen, men jag är i alla fall äntligen frisk. Och jag njuter så länge det varar. Kände att kroppen började värka oroväckande mot slutet av dagen men så länge jag inte har feber eller några andra utpräglade sjukdomssymptom väljer jag att fortsätta med vardagen. Kom ikapp på kontoret och var iväg och tränade på lunchen. Väldigt svag men det är väl inte så konstigt efter helgens sjukstuga. I veckan kan vi nog vänta oss besked om/när en flytt till Göteborg kan bli aktuellt. Kontoret alltså. Jag har inga ambitioner på att flytta på mig och min familj till Göteborg. 
 
 

Få Tiden Att Gå

 
En dag till och sen kan man friskförklara sig från magsjukan. Klarade inte av att sitta inne och trycka så trots minusgrader gick jag en timme runt Kransmossen. Frisk luft och ingen kontakt med folk. Bra kombination. Imorgon blir det tillbaka till den vanliga kosten efter helgen. Rasade ett kilo på någon dag men det var ju bara vätska på grund av magsjukan och nu när jag kan äta normalt igen och så småningom börja träna så hoppas jag få ordning på mina siffror. Drygt sex veckor kvar. Sedan är jag helt och fullt på egen hand med både kost och träning. 
 
 
Förberett matlådor inför veckan. 
 
 
Från 76 cm till 66 cm i midjemått. Så häftigt!
Min profilbild

Sök i bloggen