Den Mentala Utmaningen

 
Jag har ett extremt kontrollbehov över allt i min omgivning och känner jag att kontrollen är på väg att försvinna har jag tidigare drabbats av stress och panikångest. Ibland har endast lugnande medicin hjälpt mig att komma ner i varv. Jag vill kontrollera saker som egentligen är helt bortom min kontroll. Jag vill göra mer än vad jag egentligen borde. Hur jag ens lyckats ge bort så mycket av den där livsviktiga kontrollen till en personlig tränare är något jag inte riktigt analyserat förrän nu. Det kan ha något att göra med min målmedvetenhet. Jag vet vad jag vill uppnå och lyssnar jag inte på min PT kan han inte garantera att jag når mitt mål. Målet är viktigare än kontrollen. 
 
 

Oh That Feeling

 
Ni vet den där känslan man får innan man ska göra något riktigt kul men samtidigt vet att det kommer göra ont? Lite som att gå och vaccinera sig inför en utlandsresa. Så känner jag inför morgondagens PT-träning. Min smärtgräns har inte blivit högre och särskilt inte efter två vilodagar. Men bara på't igen. Han kommer säkert få mig att börja grina. Och svära. Och vilja ta till våld. Helt i sin ordning. Hahaha.
 
 
Bästa kollegorna från dagens zumbapass
med Qia på Arena Fitness. 
 

Let's Zumba

 
Vilka grymma kollegor jag har! Och en fantastisk instruktör som fick igång alla. Blev en del bortfall pga sjukdom men det blev en riktigt rolig start på förmiddagen. Sitter man framför datorn 8 timmar 5 dagar i veckan är det tacksamt med en arbetsgivare som bjuder oss på en hälsofrämjande aktivitet. Mycket skratt och dans. Alex var fan bäst som bjöd på sig själv. Han representerade männen från kontoret. Haha. Nu ska jag fortsätta njuta av semestern. 
 
 
Case officers in action med bästa instruktören Qia från Arena Fitness längst fram i bild. 

Efter Två Vilodagar

 
Efter två vilodagar har jag inte ont i halsen vilket betyder att det är grönt ljus för fysisk aktivitet. Så skönt att äntligen få röra på sig! Har laddat med matlådor. Käkar mellanmålet på jobbet och lunchen efter träningen. Sen blir det Leos lekland med Neo där man inte får ta med sig mat. Gäller att lösa matlogistiken så man inte får skäll. Andra mellanmålet blir när jag och Neo kommit hem och så får middagen bli lite senare. Med fem mål om dagen äter jag i stort sett var tredje timme. Imorgon kl. 10 är det träning med PT:n. 
 
 
Mirror: you look cute 
Front camera: what the fuck is this 
😂😂😂

Minus 5 Kilo

 
Idag hände något häpnadsväckande. Jag kom i en klänning jag tidigare varit alldeles för stor för. Inte kunnat använda den på hur länge som helst. Vilken fantastisk känsla! Det måste vara det ultimata beviset på att man gör något rätt. Men jag är långt ifrån klar. Finns många fler plagg i garderoben som jag fortfarande inte kan ha. Haha. Idag är för övrigt dagen då jag gått ner 5 kg sedan 17 september i år. And I'm not done yet. 
 

My Precious

 
Där ligger dom. Rentvättade och redo. My precious. Mina träningskläder. Jag känner hur mycket de saknar mig och vårt gym. De nästan vrider sig av smärta över att bara ligga där. I stillhet. Totalt torra. What a waste.
 
 

Det Bästa Målet

 
Det bästa målet på hela dagen måste nog ändå vara middagen. Eftersom jag endast äter nötfärs en gång om dagen har jag inte hunnit tröttna. Kycklingen däremot. Haha. Låt mig säga så här: efter fyra veckor med kyckling tre gånger om dagen börjar fantasin tryta rejält gällande olika tillagningssätt och smaksättningar. Men bara att bita ihop tills PT:n säger annat. Vilket han nog förmodligen inte kommer göra. Hahaha. Nej, nu ska jag inte vara sån. På lördag ska jag på fest och övernattar i Göteborg. Då fick jag faktiskt godkännande av PT:n att äta det som skulle serveras på kvällen (ris och räkgryta). Jag tar alla små smulor jag kan få. Fick på riktigt lägga band på mig själv för att inte dansa en liten glädjedans mitt framför honom. 
 
 

Vecka Fem

 
Starten på den femte PT-veckan blev väl inte riktigt som jag tänkt mig på grund av en förkylning. Så märkligt att inte packa träningsväskan till jobbet. Nåväl. Är på kontoret endast två dagar denna vecka och sedan har jag tagit lite semester. Kommer arbeta i mellandagarna så lika bra att vila upp sig innan även om jag hoppas på att det kan bli rätt lugnt under jul och nyår. But you never know. 
 
 
Office wear 
 
 
 

Om Fyra Veckor

 
För att klargöra så är det fler mått som tas under min och PT:ns mätningar, men jag väljer att redovisa alla mått om fyra veckor när vi är klara. Shit. Tiden går väldigt fort nu känner jag. Vad ska jag hitta på sedan då? När åtta veckor gått? Definitivt inte återgå till mina gamla, dåliga vanor. Jag tänker fortsätta träna och äta regelbundet. Mot nya mål. Jag har ju alltid sagt att jag vill vara i mitt livs form när jag fyller 35 den 21 mars nästa år. Det målet har jag inte gett upp. Snarare tvärtom. Frågan är om jag kan göra det själv eller om jag behöver stödhjul någonstans på vägen. Vill definitivt fortsätta väga och mäta mig kontinuerligt så jag vet att jag gör rätt. Inte stirra mig blind på vågen utan fokusera på att minska fettet och öka muskelmassan. Och gilla min egen spegelbild. Men vi får se vilka resultat jag fått om ytterligare fyra veckor.
 
 

Riktigt Jävla Awesome

 
Jag tycker det är på tiden att ge en eloge till min personliga tränare Christoffer Björk som är riktigt jävla awesome. Att bli med PT är något utav det tuffaste jag gjort på äldre dagar. Jag har misshandlat min kropp det senaste året med alldeles för mycket stillasittande och knappt någon mat. Till slut kände jag att det krävdes en drastisk förändring för att hitta motivationen att träna igen och efter lite due diligence bestämde jag mig för att byta gym till Arena Fitness och överlämna min fria vilja under åtta veckor till Christoffer. Vi har nu kommit halvvägs på resan och resultaten efter dagens vägning och mätning är följande (inom parentes står det vad jag startade på vid första vägning-och mätningen):
 
Efter fyra veckor:
 
Ålder: 34 år (oh shit my god)

Längd: 154 cm (oförändrad hahaha)

Fett: 25,2% (29,8%)

Muskler: 40,2% (39%)

Vikt: 56,6 kg (58,5 kg)

Metabolisk ålder: 21 år (30 år)

Bukfett: 3 (4)

Midja: 71 cm (76 cm)

 

 
Christoffer Björk
Personlig tränare på Arena Fitness i Borås  

Ingen Träning

 
Jag erkänner. Jag är kass på att ljuga och undanhålla saker. Det är nämligen så att jag har pyttelite ont i halsen. Och hosta. Har man feber och/eller hosta ska man inte träna. Jag har ingen feber men halsont gjorde att jag och PT:n kom fram till att skjuta på vår träning till fredag. Och jag kommer inte träna alls tisdag och onsdag. Jag vill inte riskera att bli sämre under en längre tid nu när det går så bra med träningen. Det blir träning först på torsdag när jag och kollegorna ska till Arena Fitness på vår hälsofrämjande aktivitet. Jag kommer redovisa resultaten från dagens mätning och vägning senare. Nu ska jag hem och äta lunch och kurera mig. Så länge jag sköter kosten ska jag inte förlora mina resultat. 
 
 

I'm Feeling It

 
Jag har inte tränat bröst sedan någon gång innan operationen och det känns idag vill jag lova. Och då tog jag ändå de lättare vikterna igår. Vissa övningar kändes smått obehagliga men det beror nog bara på ovana. Jag vill dock inte kräma på fullt ut när det gäller bröstmuskulaturen innan mitt återbesök i januari. Eventuellt kommer det bli ett korrigerande ingrepp nästa år. Men vi får se. 
 
 
Ready for you, Monday! 

Svik Mig Inte

 
Kom igen kroppen. Svik mig inte nu efter ett så gott samarbete den senaste månaden. Vi kan väl fortsätta vara bästa kompisar. Snälla? Något är ur balans. Kanske en stundande förkylning eller kanske bara ett behov efter mer vila. Svårt att avgöra. Kroppen vill inte riktigt tala om det för mig. Och ni vet ju hur jag är. Jag kör gärna på tills det tar stopp. Känner helst inte efter om något verkligen är off. Kanske inte helt optimalt. 
 
 

Bilder Efter Halva Resan

 
Egentligen hade jag inte tänkt visa några före och efter - bilder förrän åtta veckor passerat, men det känns helt rätt att visa vad som hänt nu när halva resan är gjord. Ser fram emot att kämpa vidare och se vad man kan åstadkomma efter ytterligare fyra veckor. Då kommer jag lägga ut bilder som vi tagit under resans gång. PT:n har bilderna på sin telefon. Jag vill inte se dom förrän vi avklarat den sista veckan. 
 
 

Kill My Inner Whining Bitch

 
 
Efter att ha kört pass 1 på det träningsschema jag fått av min PT har jag kommit till insikt om 3 saker:
 
1. Jag hatar militärpress 
2. Jag hatar dipps 
3. Jag hatar mitt inre gnälliga jag
 
Men hur ska man på fullaste allvar klara av att göra fyra set om 25-15-12-10 armhävningar i slutet på passet när man knappt ens kan lyfta armarna?! I don't get it. Fast det är väl det som är utmaningen. Hade jag fått ett lätt schema skulle det väl inte fylla någon funktion. Nu ska jag hem och fasa inför morgondagens PT-pass. Haha. Laters, baby!
 
 
Min profilbild

Sök i bloggen